Flatlay losse thee

de ene keer lees je over cafeïne en de andere keer over theïne. verwarrend, wat is nou eigenlijk het verschil? een kort antwoord op deze vraag is: helemaal niets! cafeïne en theïne zijn hetzelfde alleen wordt bij koffie meer gesproken over cafeïne terwijl bij thee juist meer wordt gesproken over theïne.

DE WERKING VAN CAFEÏNE
cafeïne heeft een stimulerende werking en kan zorgen voor een opgewekt gevoel. hoewel cafeïne en theïne dus dezelfde stof zijn, is de werking op ons lichaam wel anders. zo wordt de cafeïne in een kop koffie sneller in ons bloed opgenomen dan de cafeïne in een kop thee. dit houdt in dat een kop koffie zorgt voor een snelle energiepiek die vervolgens ook snel weer afneemt. thee daarentegen zorgt voor een minder intense boost, maar heeft een langere werking. hierdoor blijft je energielevel gedurende de dag gelijk.

DE HOEVEELHEID CAFEÏNE PER KOP
bij zowel koffie als thee hangt de hoeveelheid cafeïne af van de soort, de zetmethode en de grootte van de kop. maar gemiddeld genomen zit er in een kop filterkoffie 85 mg cafeïne en in een kop groene of zwarte thee 30 mg cafeïne.

WELKE THEESOORTEN ZIJN CAFEÏNEVRIJ?
thee is afkomstig van de theeplant (camellia sinensis) en bevat van nature cafeïne. rooibos en kruidentheeën zijn niet afkomstig van de theeplant en bevatten dus geen cafeïne. deze theeën zijn goed om te drinken voor het slapen gaan of wanneer je zwanger bent. in een andere levensfase of op een ander moment van de dag is natuurlijk ook helemaal prima! 😉

deze theeën zijn een goede optie wanneer je geen cafeïne wilt: